Sunday, 11 March 2012

MOEBIUS [JEAN HENRI GASTON GIRAUD, 1938–2012]. ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ ΔΑΣΚΑΛΕ!































Moebius [1938-2012] & Federico Fellini [1920-1993].

Moebius & Philippe Druillet.

[Από αριστερά προς τα δεξιά]: Bernard Farkas, Jean-Pierre Dionnet, Philippe Druillet & Moebius.

Moebius [Jean Henri Gaston Giraud, 8/5/1938–10/3/2012]. Καλό ταξίδι Δάσκαλε!

«Η ιστορία μου είναι η ιστορία ενός ανθρώπου που ανοίγει μια πόρτα και ανακαλύπτει διάφορα πράγματα, χωρίς κανένα συνειδητό σχέδιο. Ακόμα και τα σύμβολα έρχονται χωρίς να το επιδιώκω. Οι λέξεις είναι σύμβολα, τα σχέδια είναι σύμβολα. Έρχονται έτσι, από παντού, αλλά για έναν πραγματικό δημιουργό ο εξωτερικός κόσμος είναι μια αυταπάτη, τα πάντα προέρχονται από μέσα του». -- Moebius.

Κυρίες και κύριοι: ο Moebius. Ο μεγαλοφυής Jean Giraud δεν μένει πια εδώ. Συνεχίζει τις περιπλανήσεις του στο υπέρ-πέραν, κάπου στην άλλη πλευρά. Ο δημιουργός που άλλαξε το ύφος της επιστημονικής φαντασίας, ο «προφήτης» του ευρωπαϊκού και παγκόσμιου κόμικς περπατά πια σε νέα μονοπάτια. Ένα special αφιέρωμα στον Μέγιστο δημιουργό που έφυγε για το μεγάλο ταξίδι.

O Moebius της Μοίρας

Το όνομα του Moebius είναι Jean Giraud. Υπογράφει σαν Giraud, Gir και Moebius. Ο Jean Giraud γεννήθηκε στο Παρίσι στις 8 Μαΐου του 1938. Σπουδάζει από μικρός σχέδιο και το 1954 δημοσιεύονται για πρώτη φορά σκίτσα του και κόμικς. Συνεργάζεται με πολλά περιοδικά μέχρι το 1963 οπότε φτιάχνει για το «Pilote» την πρώτη ιστορία της θρυλικής γουέστερν σειράς Blueberry, σε σενάριο του J.M.Charlier, που θεωρείται ένα από τα κλασσικότερα κόμικς όλων των εποχών. Παράλληλα, ο Giraud συνεργάζεται με το περιοδικό «Hara-Kiri» με το ψευδώνυμο Moebius, το οποίο θα υιοθετήσει από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 για τις περισσότερες δουλειές του. Έπειτα από μια περίοδο εικονογραφήσεων επιστημονικής φαντασίας κάνει νέα κόμικς το 1973 και ιδίως το Deviation, όπου υπογράφει ως Gir. Το 1975 με άλλους δημιουργούς θα φτιάξουν το περιοδικό «Metal Hurlant» και τις εκδόσεις Humanoides Associes. Για το «Metal Hurlant» δημιουργεί τον Arzach, έναν ταξιδιώτη των υπερδιαστημάτων που δεν προφέρει ούτε μια λέξη, με ωραιότατο σκίτσο και ακόμα ωραιότερα χρώματα. Αυτή είναι η ιστορία. Η πραγματικότητα βρίσκεται στις ιστορίες που σχεδιάζει ο ίδιος ο Moebius. Είναι ιστορίες που πάντα ξεφεύγουν απ’ τα όρια του καθημερινού και της συνηθισμένης επιστημονικής φαντασίας. Από τις πολλές δουλειές του εκεί ξεχωρίζουν τα Ο Μοιραίος Ταγματάρχης, Le Garage Hermetique και The Man From Ciguri. O Μοιραίος Ταγματάρχης είναι ένα ντοπάρισμα. Ένας φαύλος κύκλος. Ποτέ δεν είμαστε σίγουροι ότι μπήκαμε στον εσωτερικό του κόσμο αλλά κι αν μπούμε, δεν θα τα καταφέρουμε να βγούμε. O Μοιραίος Ταγματάρχης είναι πολύ ωραίος για να είναι αληθινός. Ίσως ή εικονογραφημένη ποίηση να μη γεμίζει το μάτι εύκολα. Όμως ο Μοιραίος Ταγματάρχης είναι ένα ποίημα.

Ξεκινά να δουλεύει για τον κινηματογράφο Επιστημονικής Φαντασίας [σκηνικά και κοστούμια για το πρώτο Alien, την Άβυσσο, το Blade Runner, το 5ο Στοιχείο κλπ.]. Με τον René Laloux [1929-2004] έκανε το Les Maîtres du Temps (1981). Βέβαια το μεγάλο «big-bang» έγινε το 1982, τότε που άρχισαν να εμφανίζονται στις ταινίες οι Computer Generated Images [CGI (εικόνες που δημιουργούνται μέσω υπολογιστή)]. Και ήταν το φιλμ Tron το πρώτο που χρησιμοποίησε αυτή την νέα τεχνική σε ολόκληρες σεκάνς –που δημιουργήθηκαν από τον Moebius. Ο Matthieu Kassovic γύρισε σε φιλμ μικρού μήκους το κόμικς του Moebius, Cauchemar Blanc, που γνώρισε τιμητική διάκριση στο Φεστιβάλ των Καννών του 1991. Από το 1975 στα γυρίσματα του Dune, ο Moebius έρχεται σε επαφή με τον Alexandro Jodorowsky με τον οποίο θα συνεργαστούν αρκετές φορές, με γνωστότερη τη σειρά Ιncal [1980-1988]. Το Incal είναι μια εντυπωσιακή, παθιασμένη και με κρεσέντο αγωνίας saga, γεμάτη μυστηριακά ιντερλούδια, σουρεαλιστικά στοιχεία, άφθονη βία και ερωτισμό, ένα επίτευγμα αφηγηματικής τεχνικής, ένα ορόσημο της τέχνης των κόμικς, το οποίο γεννήθηκε από ένα όνειρο που είχε ο Jodorowsky [«Αρχικά είχα ένα όνειρο όπου έψαχνα για την εσωτερική ψυχόπνευματική υπόσταση του Θεού. Είδα δύο πυραμίδες και αποφάσισα να πάω μέσα τους. Έπειτα ανατινάχτηκα στο φως. Όταν ξύπνησα ήμουν ευτυχισμένος και έτσι με αυτό τον τρόπο είχα την ιδέα για το Incal, το οποίο αντιπροσωπεύει τον δικό μας εσωτερικό Θεό, το κέντρο του δικού μας ασυνείδητού»]. Εντυπωσιακές περιπέτειες, διαγαλαξιακοί πόλεμοι, ταξίδια στις διαστάσεις, ρομπότ-αστυνόμοι, ρεπλίκες, συνδικάτα εγκλήματος, μεταλλαγμένοι, εξωκοσμικά όντα, τέρατα. Ο Moebius εξηγεί την «γέννηση» του Meta-Baron [Μεταβαρώνου]: «Όταν ο Alexandro μου ζήτησε να δώσω μορφή σε αυτόν τον παντοδύναμο πολεμιστή, ουσιαστικά ένα υπέρ-ήρωα, ασυνείδητα του έδωσα τα χαρακτηριστικά του παππού μου. Όταν ήμουν παιδί, φοβόμουν, και λίγο περισσότερο από σεβασμό, τον παππού μου. Ήταν ψηλός και μυστηριώδης, γιατί γνώριζε πράγματα που εγώ δεν γνώριζα. Πιστεύω πως ποτέ δεν με άκουσε με τον τρόπο που εγώ θα ήθελα. Όταν σχεδίασα τον Meta-Baron με ένα βιονικό αυτί, επιτέλους υλοποίησα την επανάσταση των παιδικών μου χρόνων». Μεταξύ 1984 και 1989, ο Moebius ζει στο Λος Άντζελες, όπου, ανάμεσα σε πολλά άλλα, σχεδίασε δυο τεύχη του διάσημου Silver Surfer, σε σενάριο του Stan Lee. Το 1998 κέρδισε το World Fantasy Award ως ο καλύτερος σχεδιαστής. Το 2004 γυρίστηκε το 3D cartoon, Thru the Moebius Strip [σκηνοθεσία: Glenn Chaika], ενώ με το Arzak Rhapsody (2004), για πρώτη φορά πέρασε στην καρέκλα του σκηνοθέτη. Το 2004 Ο Ολλανδός σκηνοθέτης Jan Kounen γύρισε το φιλμ Blueberry [Ένα υπέροχο El Topo της νέας χιλιετίας]. Ο Moebius πέθανε στο Παρίσι το πρωί του Σαββάτου 10 Μαρτίου 2012, έπειτα από σκληρή μάχη με την επάρατο νόσο. Ήταν 73 ετών.

Στην Ελλάδα έχουν κυκλοφορήσει τα κόμικς άλμπουμ του Ο Μοιραίος Ταγματάρχης, Ο Τρελός Στύτης, ο Λευκός Εφιάλτης τα 6 άλμπουμ του Ινκάλ, η σειρά Blueberry [9 άλμπουμ μέχρι στιγμής]. Κόμικς του δημοσιεύθηκαν στα περιοδικά «Αστερίξ» [το Blueberry], «Βαβέλ» και «Πάρα-Πέντε». Καθώς επίσης και στο συλλογικό Halo Graphic Novel. Εικονογράφησε επίσης το βιβλίο Ο αλχημιστής [Α. Α. Λιβάνη, 1996] του Paulo Coelho.

http://historyofcomics.blogspot.com/2012/01/moebius-1995.html

http://historyofcomics.blogspot.com/2011/12/moebius-chaos-2011.html

http://historyofcomics.blogspot.com/2011/12/moebius-hugo-pratt-tac-au-tac-1972.html

Ο Moebius στο Δεύτερο Φεστιβάλ Κόμικς [1997]. Συνέντευξη του Moebius στον Βαγγέλη Περρή.

Στην ταυτότητά του αναφέρεται ως Jean Giraud. M’ αυτό το όνομα τον γνώρισαν πριν από 34 χρόνια οι αναγνώστες του «Pilote». H υπογραφή του ένιωθε το βάρος απ’ τις οπλές του αλόγου του Blueberry, καθώς έτρεχε να σώσει το Oχυρό Nαβάχο. Το σύννεφο της σκόνης θάμπωνε ολόκληρη την Ευρώπη, ύστερα από λίγα χρόνια έφτανε και στους Έλληνες μέσω του εβδομαδιαίου «Aστερίξ», αλλά ήδη ο Giraud είχε μεταβληθεί σε Moebius και έκλεινε μια θέση στις εγκυκλοπαίδειες. 1974: Προσγειώνεται στα περίπτερα το όχημά του «Metal Hurlant». O Arzak διαπερνά όλες τις γνωστές φόρμες αφήγησης και αναποδογυρίζει τους κανόνες. Στο εξής, η ιστορία των κόμικς θα χωρίζεται στην περίοδο πριν και ύστερα απ’ αυτόν. O Moebius-Giraud δημοσιοποιεί το Μανιφέστο του: «Θέλω να κάνω κόμικς που να μοιάζουν με ροζ πεταλούδες».

-Αλήθεια, τι απέγιναν οι διάσημες πεταλούδες του ’74;

Moebius: Αν ρίξουμε μια ματιά γύρω μας, ή ακόμα καλύτερα, μέσα μας, θα δούμε ότι εξακολουθούν να πετάνε τόσο λαμπερές όσο ποτέ. Υπάρχουν, όμως, και μερικές που ξαναέγιναν σκουλήκια, που δεν κατάλαβαν ποτέ ότι όφειλαν την ύπαρξή τους στα όνειρά μας και, όπως ήταν φυσικό, κάηκαν από την πραγματικότητα.

-Μήπως έπαψαν πια τα όνειρά μας να αποτελούν εκτροφείο πεταλούδων;

Moebius: Δεν το πιστεύω, αλλά καλύτερα να το επιβεβαιώσουμε πάλι με τα μάτια μας. Κοίτα τα σχέδια αυτού του Έλληνα, του Λέανδρου... Κοίτα μπροστά τους τα παιδιά, που με το δάχτυλο φτιάχνουν σχήματα πάνω στην άχνα του τζαμιού... Αν παρατηρήσουμε σωστά το περιβάλλον, θα βεβαιωθούμε ότι κατακλύζεται συστηματικά από πεταλούδες.

-Συστηματικά;

Moebius: Βεβαίως! Τα κόμικς αποτελούν πλέον ένα παγκόσμιο σύστημα διαφυγής και δημιουργίας, έχουν ευαγγέλια, πιστούς, ιερείς...

-Και φυσικά, Πάπα. Εσάς!

Moebius: Νιώθω περισσότερο σαν εφευρέτης. Εγώ βρήκα κάποια εργαλεία, τα μοίρασα, και τώρα ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει τη δική του επιχείρηση χρησιμοποιώντας τα. Οι ωραίες ιστορίες βρίσκονται για αιώνες κρυμμένες στο χώμα, περιμένουν κάποιον να τις σκαλίσει και χαίρομαι αφάνταστα που βοήθησα μερικές απ’ αυτές να βγουν στην επιφάνεια με τα δικά μου εργαλεία.

-Με την ταινία Tron δοκιμάσατε να περάσετε την «επιχείρηση» στην ηλεκτρονική της εποχή. Μήπως έτσι χάνεται το προσόν της «χειρωναξίας»;

Moebius: Όλα κρίνονται εκ του αποτελέσματος, κι εγώ δεν μπορώ να είμαι επιφυλακτικός απέναντι σε μια έκφραση μόνο και μόνο επειδή συγγενεύει με την τεχνολογία. H εμπειρία του Tron έχει παρονομαστή εμένα και όχι τα κόμικς. Ήταν μια ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα προσωπική περιπλάνηση σ’ ένα μέσον που δεν γνώριζα. Ένιωσα σαν τον αστροναύτη που πατάει για πρώτη φορά σ’ έναν άγνωστο πλανήτη.

-Βρεθήκατε έτσι πιο κοντά στον Παράδεισο;

Moebius: O Παράδεισος βρίσκεται σε σταθερή απόσταση από οποιοδήποτε σημείο. Για να συναντήσεις τους αγγέλους, το μοναδικό όχημα είναι το όνειρο και τίποτε άλλο. [Τον πλησιάζει ένα κορίτσι και ζητάει αυτόγραφο. Δεν είναι η πρώτη που διακόπτει, αλλά η μοναδική που για χάρη της ο Moebius σταματά τη συνέντευξη. Τη ρωτάει το όνομά της. «Αγγελική»].

Μερικές φορές, για να πας στον Παράδεισο δεν χρειάζεται παρά μια καλή σύμπτωση. Λέγαμε, λοιπόν, για την τέχνη.

-Ή μάλλον, για τον Παράδεισο!

Moebius: Είναι το ίδιο. O κόσμος είναι γεμάτος από ευτυχισμένους ανθρώπους που είχαν την τύχη να κολλήσουν το μικρόβιο της τέχνης. Είναι ένα μικρόβιο που βρίσκεται παντού, με την ίδια ευκολία το συναντάς στην ετικέτα μιας κονσέρβας και στο φτερό ενός πολεμικού αεροπλάνου. Ένα μικρόβιο που ποτέ δεν προκαλεί κακό.

-Ακόμα κι όταν χρησιμοποιείται για επιβολή ιδεολογίας;

Moebius: H τέχνη είναι ανώτερη από οποιαδήποτε επιβολή.

-Όμως, υπάρχει μια περίπτωση όπου εσείς την τοποθετήσατε στην υπηρεσία κάποιας υπόθεσης.

Moebius: Εγώ;

-O Λευκός Εφιάλτης αναφέρεται σχεδόν προφητικά στην ξενοφοβία, και μάλιστα με τόσο ξεκάθαρο τρόπο, που τοποθετείται σε περίοπτη θέση στον κατάλογο των αντιρατσιστικών κόμικς.

Moebius: Εγώ απλώς έψαχνα για μια ακόμα φορά τη σχέση μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας. Όμως, πριν αρχίσω να σχεδιάζω, είδα στην τηλεόραση ένα από τα πρώτα κρούσματα ρατσιστικής βίας από Γάλλους εναντίον Αράβων και ένιωσα τον κόμπο που μας πνίγει όταν συμβαίνει κάτι πολύ κακό. Στις πρώτες σελίδες της ιστορίας μου όλα πήγαιναν στραβά για τους κακοποιούς, άνοιγαν τα παράθυρα των γειτόνων και τους κυνηγούσαν, επενέβαινε η αστυνομία, σωζόταν ο κυνηγημένος. Ήταν ένα όνειρο. Στην τελευταία σελίδα, αυτή της πραγματικότητας, τα παράθυρα παρέμειναν κλειστά, στη μέση της πλατείας υψώθηκαν τα αιματοβαμμένα ρόπαλα. Δυστυχώς, αυτό δεν ήταν επιστημονική φαντασία.

-Μιλώντας για επιστημονική φαντασία, νομίζω ότι πρέπει να σταθούμε στα, ιστορικής πλέον αξίας, κόμικς σας που σχεδιάσατε πάνω σε κείμενα του O’ Bannon, συγγραφέα του Blade Runner. Λειτουργείτε καλύτερα αν καλείστε να ζωντανέψετε μια ιστορία που έχουν συλλάβει κάποιοι άλλοι;

Moebius: Όχι υποχρεωτικά. Όπως σας είπα και προηγουμένως, πιστεύω ότι οι ιστορίες υπάρχουν, ότι, αόρατες, τρέχουν γύρω μας και έρχεται η κεραία του καλλιτέχνη για να τις συλλάβει. Αν δεν είμαι εγώ ο πρώτος που κάνει αυτή τη δουλειά, αλλά ένας σεναριογράφος, δεν έχει για μένα καμία σημασία. Φτάνει μόνο ότι ξαφνικά το μέχρι χτες ανύπαρκτο αριστούργημα τυπώνεται και ξεφυλλίζεται.

-Υπάρχουν κάποια κόμικς σας που δεν έπρεπε να τυπωθούν;

Moebius: Υπάρχει κάποιο παιδί που δεν έπρεπε να γεννηθεί;

-Μιλώντας για παιδιά, τίνος μοιάζει, τελικά, ο καουμπόη σας ο Blueberry;

Moebius: Όταν πρωτοεμφανίστηκε ήταν ίδιος ο Mπελμοντό, τώρα μου φαίνεται ότι μοιάζει και σε σας. Δεν το πιστεύω. Απλώς, γερνάει διαφορετικά απ’ τον Mπελμοντό. Εγώ, πάντως, θα ήθελα να ήμουν ο Blueberry. Να καλπάζω χαμένος στην έρημο, να στέλνω μηνύματα με καπνό, να κοιμάμαι κάτω απ’ τ’ αστέρια...

-Περιμένοντας εξωγήινους...

Moebius: Αναρωτιέμαι πώς ν’ αποκαλούν οι εξωγήινοι εμάς... [Κοιτάζει γύρω] Βραδιάζει αργά στην Ελλάδα...

-Τα κόμικς σας, σας επισκέπτονται στον ύπνο σας;

Moebius: Τα προσκαλώ και συνήθως μου κάνουν το χατίρι. Αναγνωρίζουν ότι γι’ αυτό τα έφτιαξα, για να μη με αφήνουν μόνο.

-Τα προτιμάτε από τους ανθρώπους;

Moebius: Πώς είπαμε ότι το ’λεγαν το κορίτσι που μου ζήτησε αυτόγραφο;

«Κλικ» #127 [Νοέμβριος 1997].

Jean Giraud [Moebius, Gir] [8/5/1938-10/03/2012, France]

Jean Giraud lives one of the most interesting double lives in comics history. Under his own name, he is the artist of the legendary Blueberry western series, and under the pseudonym of Moebius, he is one of the most innovative artists of the 20th century. After having followed several art studies since a very young age, like at the School of Applied Arts in Paris, Giraud drew his first comics and illustrations for Far-West (Frank et Jérémie), Sitting-Bull, Fripounet et Marisette, Âmes Vaillantes and Coeurs Vaillants in the mid-1950s. He served his military service in Algeria, where he collaborated on the army magazine 5/5 Forces Françaises. Back in civil life, he learned the finer points of the comics profession from Jijé, whom he assisted on the episode La route de Coronado of the western series Jerry Spring in Spirou. For the advertising company of Benoît Gillain, Jijés son, Giraud contributed to advertising comics Bonux-Boy and Total-Journal. He additionally worked with Jean-Claude Mézières on the collection LHistoire des Civilisations of Hachette in 1961-62. When Jean-Michel Charlier offered Jijé the scenario for a new western series, Jijé proposed Giraud as the artist and Blueberry was born. The series first episode Fort Navajo, premiered in Pilote magazine in 1963. Blueberry soon became the highlight of European western comics, evolving from a classic adventure series into a hard-boiled action comic. It got several spin-offs throughout the years, such as La Jeunesse de Blueberry and Marshall Blueberry. Giraud didnt work on all these series, but, from 1991, he did take on scriptwriting Marshall Blueberry (artwork William Vance and later Michel Rouge). Since the late 1960s, Giraud had begun building up a parallel, more experimental oeuvre under the pseudonym Moebius. Under his own name, he kept on working on Blueberry and its spin-offs, and created a new character with Charlier for a special 1976 issue of Pilote, Jim Cutlass. A one-shot at first, the strip was revived by Christian Rossi in 1987 and continued in À Suivre with art by Rossi and scripts by Giraud from 1990. Upon a disagreement with publisher Dargaud, Giraud continued Blueberry in magazines like Super-As and Métal Hurlant from 1979. Giraud’s penname Moebius first popped up in 1963, in a series of short stories published in Hara-Kiri. In later years, Moebius would become world famous for his science-fiction, artistic and erotic art. He is admired for his many collaborations with Alejandro Jodorowsky, like the wordless comix fantasy Arzach, and for his numerous works for Métal Hurlant. Starting in 1969, Moebius made a series of science-fiction illustrations for Opta, which marked the beginning of Girauds exploits outside the mainstream. In the following years, Moebius appeared in LÉcho des Savanes with Cauchemar Blanc, at Éditions du Fromage with Le Bandard Fou, and in Pilote with LHomme est-il Bon?. In 1975, Moebius, along with Jean-Pierre Dionnet, Philippe Druillet and Bernard Farkas, co-founded Les Humanoïdes Associés and launched Métal Hurlant, the immensely influential French comics magazine of the 1970s. It was in Métal Hurlant, for example, where Moebius first serialized Arzach. Moebius and Jodorowsky have been called the masters of science-fiction ever since, and that is probably why they were asked to assist in the making of various famous science-fiction movies, like Dune. Also for Métal Hurlant, Moebius/Gir produced works like Le Garage Hermétique, The Long Tomorrow, Double Évasion and Citadelle Aveugle. With Jodorowsky, he created the futuristic detective John Difool in 1980. After a first saga published in six volumes by Les Humanoïdes between 1981 and 1988, Moebius handed over the graphical duties of this series to his student Zoran Janjetov. From 1983, Moebius was also active in merchandising his properties. He co-founded the Aedena company and settled in Los Angeles. During his stay in the USA, he saw his most important works published by Marvel. He also illustrated an episode of Silver Surfer by Stan Lee, and cooperated with Jean-Marc Lofficier on the scripts of The Elsewhere Prince and The Onyx Overlord, respectively drawn by Eric Shanower and Jerry Bingham. Under his Aedena label, he produced the portfolio La Cité-Feu with Geoff Darrow, and scripted La Nuit de lÉtoile for Marc Bati. Also with Bati, he made Cristal Majeur at Dargaud, a series that was later retitled to Altor. In 1989, he returned to Europe, where he began a collaboration with the magazine À Suivre. Besides the scripts for the Jim Cutlass series under his own name, he began the cycle Le Monde dEdena, a series that originated in the story Sur lÉtoile, a 1983 promotional comic for Citroen. In 1992, he worked with Jodorowsky again on Le Coeur Couronné, a graphic novel for Les Humanoïdes Associés, which was continued in the La Folle du Sacré-Coeur series. In 1994, he began a new version of Winsor McCays classic Little Nemo series, drawn by Bruno Marchand, and took on Mr. Mouche with Coudray. He also made LHomme de Ciguri, the long awaited sequel of Le Garage Hermétique. He subsequently participated in collective projects and wrote Ikaru for Jiro Taniguchi in the Japanese magazine Morning. Moebius joined Jodorowsky yet again for the erotic one-shot Griffes dAnge in 1995 and a new cycle called Après lIncal, published by Les Humanoïdes from 2000. In addition to his large comics and illustration output, Moebius remained active for the cinema as well. He has done storyboards for among others Disneys 1980 film Tron, and in 1985, he did the scripts, backgrounds and costume design for the Little Nemo feature film in Tokyo. In the 1990s, he worked on film projects like Starwatcher and a movie adaptation of Le Garage Hermétique, which remained unreleased due to financial problems. Jean Giraud, known widely as Moebius, died in Paris on the morning of 10 March 2012, at the age of 73. [http://lambiek.net/artists/g/giraud.htm].

http://www.moebius.fr/

http://theartnoise.blogspot.com/2012/03/moebius-au-ciel-le-reve-reste.html

http://www.comicorange.gr/ARZACH.htm

http://www.mamouthcomix.gr/bluebery/index.html

http://2d-domain.blogspot.com/2012/03/moebius.html

http://www.comicdom.gr/2012/03/10/moebius-dies-at-73/

http://www.lifo.gr/now/culture/7918

http://news247.gr/kosmos/news/pethane_o_sxediasths_komiks_zan_ziro.1685886.html

http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=447986

No comments:

Post a Comment